• تاريخ :
     ۱۳۹۷/۰۲/۳۰ 
معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران در همایش شهردارن شهرهای استان تهران
معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران: شهرداری‌ها باید به حقوق شهروندی توجه کنند

معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران: شهرداری‌ها باید به حقوق شهروندی توجه کنند

به گزارش روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر اوشان، فشم، میگون؛ دکتر احمد تواهن، معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران در همایش شهرداران شهرهای استان تهران، ضمن تبریک ماه مبارک رمضان بر لزوم توجه به مباحث زیست محیطی و حقوق شهروندی تأکید کرد و در این باره گفت: ما در حال خراب کردن محیط زندگی خودمان هستیم البته امروزه این مسئله نه تنها در کشور ما که تمام دنیا وجود دارد. امروزه دو بحث حقوق شهروندی و محیط زیست مقوله هایی هستند که بسیار اهمیت دارند لذا جوامعی که توانستند در این مقوله‌ها راه‌حل‌های منطقی پیدا کنند، رفاه بیشتری دارند.

وی افزود: امروزه بحث محیط زیست و حقوق شهروندی از جمله مهم‌ترین مسائل درگیر جوامع بشری است که در رأس معیارهای یک حکومت خوب هستند. در کشور ما علی رغم اینکه منشور حقوق شهروندی در دولت یازدهم نوشته شد اما همچنان برای توسعه و بسط و نهادینه شدن آن نیاز به خون دل و ممارست است لذا یکایک ما پیام آور حقوق شهروندی هستیم.

معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران تصریح کرد: شهروندان ما در معرض برخورد سیستم اجرایی و اداری شهر خود هستند لذا شهردار در رأس سیستم، مسئولیت اجرای حقوق شهروندی را دارد بنابراین نباید منتظر شویم که چیزی در چارچوب حقوق شهروندی به ما ابلاغ شود تا آن را اجرا کنیم زیرا این حقوق در لا به لای روابط اجتماعی ما نهفته است.

تواهن ادامه داد: دایره حقوق شهروندی بسیار وسیع است و قسمت عمده آن در حوزه شهرداری رقم می‌خورد اما ما تنها بخش‌های محدودی از آن را می‌شناسیم لذا امیدوارم که با رعایت ضوابطی که شاید قدمتی نزدیک به صد سال پیش تحت عنوان قانون شهرداری دارد، بتوانیم بیشتر به حقوق شهروندی بپردازیم و نخستین قدم‌ها را در جهت تحکیم حقوق شهروندی برداریم.

او بر لزوم توجه به تکنولوژی برای رفع مشکلات زیست محیطی تأکید کرد و گفت: محیط زیست از زندگی روزمره ما تا طبیعت را شامل می‌شود.آب، خاک و هوا سه عنصر محیط زیستی هستند که متأسفانه هر سه مورد تهاجم قرار گرفته و در حال از بین رفتن هستند.

معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران تأکید کرد: قسمت عمده راه‌حل‌ها، در ارتباط با محیط زیست در شهرها رقم می‌خورد اگر چه در سیاست‌گذاری کلان کشور هم مورد توجه قرار گرفته اما هنوز مورد اهتمام نیست. در بودجه سنواتی ما بخش‌هایی چون تصفیه‌خانه‌های آب و ... کمترین میزان را به خود اختصاص داده‌اند که نشان می‌دهد توجه وجود دارد اما اهتمام نیست.

تواهن بیان کرد: اگر چه حوزه کاری ما تحت تأثیر سیاست‌های کلان است اما قدرت برنامه ریزی و مدیریت در همین محدوده شهر و شهرداری و شورای شهر وجود دارد لذا ما می‌توانیم از بسیاری مسائل جلوگیری کنیم. به عنوان مثال پروژه‌ای در حال اجرا شدن است که عده‌ای با استفاده از تکنولوژی توانسته‌اند از بخار آب موجود در هوا، برای آبیاری گیاهان مورد نظر خود استفاده کنند. این مسئله نشان می‌دهد که از این دست راه‌حل‌ها و راهکارها برای مدیریت مشکلات زیست محیطی بسیار است.

او افزود: 19 شهر تهران از نظر فضای سبز دچار فقر هستند. بر همین مبنا نیز برنامه‌ای ارائه شده که بتوانند به توسعه فضای سبز بپردازند زیرا می‌تواند گامی مهم هر چند کوچک در جهت جلوگیری از تخریب محیط زیست باشد.

معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران با اشاره به شرایط سخت کشور گفت: ما شرایط سختی را باید در ارتباط با مسائل اقتصادی انتظار بکشیم زیرا با یک جر زنی سیاسی از طرف یکی از متعهدین به برجام مواجه شدیم. این مسئله بیش از هیاهوهایی که می‌شنویم، قدرت چانه زنی دستگاه دیپلماسی ما بود که توانسته چنین سندی را شکل دهد پس یکی از دلایل رفتارهای آمریکا این است که می‌بیند منافع ایران در این سند لحاظ شده است.

تواهن ادامه داد: ضروری است که در بودجه‌ها بازبینی داشته باشیم تا با چالش مواجه نشویم. لازم است که کارگروه ویژه‌ای فعال شوند تا بودجه شهرداری‌ها بازنگری شود و با ملاحظات روز و مهندسی ارزش شرایط آینده قابل تحمل شود زیرا در غیر این صورت ممکن است غافلگیری صدمات جدی را به شهر و شهروندان وارد کند.

او مسئله آموزش را از جمله زیرساخت‌های جدی در مباحث شهری دانست و گفت: کارهایی که ما در حوزه آموزش انجام داده‌ایم، شاید منطبق بر برنامه‌های ابلاغی بوده است اما به  نظر من اصلاً کارآیی نداشته است.

او افزود: به نظر می‌آید آنچه که آموزش داده شده با آنچه که شهرداری‌ها نیاز دارند، فاصله جدی دارد. متأسفانه ما در حوزه محیط زیست کلاس آموزشی نداریم؟ تفکیک زباله از مبدأ مسئله‌ای است که باید با آموزش به مردم تفهیم شود اما متأسفانه ما این بخش را جدی نگرفته‌ایم بنابراین باید در آموزش فعال‌تر باشیم.

معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران تصریح کرد: هنر شهرداری‌ها این است که در هر شرایطی بتوانند طرح‌های عمرانی را پیش ببرند کما اینکه چنین چیزی را نیز شاهد بوده‌ایم البته لازم است که در این حوزه‌ها به کیفیت پروژه‌ها توجه کنید و اجازه ندهید چنین برنامه‌هایی باری به هر جهت اجرا شود زیرا تنگنای اقتصادی چنین نگاهی را ایجاب می‌کند.

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0